Een merkidentiteit is niet alleen een leuk plaatje. Het draagt alles van een merk in zich — van missie tot lettertype, van visie tot kleurgebruik. Een sterk merk vertelt een verhaal waar mensen zich aan kunnen verbinden. Zich mee willen associëren.
Het hebben van een sterke merkidentiteit is dus belangrijk, want we willen fans, in plaats van klanten. Maar hoe bouw je een sterk merk? De oplossing is complex, maar het antwoord is simpel: een uitgesproken verhaal staat aan het begin van een sterk merk. En dat verhaal? Dat zit van binnen en van buiten. In álles wat je uitdraagt.
Een uitgesproken verhaal zorgt voor fans in plaats van klanten.
Een merkidentiteit is dus niet alleen maar het gezicht van jouw merk. Integendeel. Er gaat veel vooraf aan het visuele gedeelte van een sterk merk. Een merkidentiteit vertelt wie je bedrijf of organisatie als merk is en waar het voor staat. De merkidentiteit bestaat uit veel verschillende factoren. En die moeten allemaal met elkaar rijmen om voor die fans te zorgen.
Een goede merkidentiteit begint bij iets unieks. Denk aan Apple, Tony's Chocolonely, Ikea en VanMoof. Bij de één ontstaat het merk (en dus het verhaal) vanuit een unieke overtuiging, bij de ander vanuit een nieuwe technologie... Maar wat ze gemeen hebben is dat ze anders zijn. En dát is de kern van het succes.
De belangrijkste en eerste stap is dus: wat maakt je bedrijf bijzonder? Waar ligt het verschil ten opzichte van de concurrent? Wat is je bestaansrecht? Klinkt misschien moeilijk, maar deze vragen hoeven niet beantwoord te worden met een groot en diepzinnig antwoord. Het kan zelfs heel klein zijn. Maar het antwoord is wel belangrijk, want het vormt het fundament van je merk; de basis voor het merkconcept.
Wanneer het fundament in kaart is gebracht, kan een merk verder opgebouwd worden. Denk aan: de merkwaarden, de merkbelofte, de tone of voice. Deze elementen worden gegoten in een mooi verhaal. Ik noem dat het merkmanifest. Hierin ligt het ideaal van het merk besloten. De essentie.
Het zijn de merken met een bijzonder verhaal die we onthouden, dus dit is een belangrijke stap. Een goed merkmanifest is inspirerend, het is er eentje waar mensen zich mee willen verbinden. Hier wordt het onderscheidend vermogen tastbaar. Het manifest steekt zijn kop boven het maaiveld uit. Het is er eentje waar mensen zich in kunnen herkennen, waar mensen zich geïnspireerd door voelen, waar mensen zich mee willen verbinden.
Een sterk merk begint met een stevige fundering en heeft een inspirerend merkmanifest. Eentje waar mensen zich geïnspireerd door voelen en waar mensen zich aan willen verbinden.
This is where the magic happens. Aangekomen bij de visuele identiteit is het zaak om alles samen te brengen. Hoofd en hart. Een sterk merk laat visueel zien waar het merk aan de binnenkant voor staat. Ieder element is aanwezig met een reden. En die elementen? Dat zijn er nogal wat.
Visuele elementen zijn bijvoorbeeld logo, lettertype, kleurgebruik, fotografie en video. En niet geheel onbelangrijk: het design! Hoe worden deze elementen ingezet? Hoe ziet dit geheel eruit? Alles wordt ontworpen met in het achterhoofd de doelgroep van het merk.
In een brandbook wordt vastgelegd hoe en waar alle elementen een plaats krijgen binnen de visuele identiteit. Heel belangrijk, want door dit vast te leggen en te handhaven, zorgen we voor een consistente uitstraling. Je raadt het al: consistentie is key. Want dat zorgt voor herkenning en vertrouwen.
Ik zei het al: ieder merk heeft een basis nodig. Het geeft focus en zorgt ervoor dat jij als ondernemer doelgericht aan de missie van je bedrijf kan werken. Het zorgt ervoor dat je bedrijf een merk wordt.
Een zelfverzekerd merk bouwen, een consistente boodschap uitdragen en vanaf het begin beslissingen maken die je bedrijf laten groeien is belangrijk. Consistentie bindt publiek. Publiek raakt vertrouwd. Publiek wordt fan. Snap je?
En dan nog één ding: binnen een grote organisatie, is een volledige merkidentiteit niet alleen belangrijk voor het binden van klanten, maar ook voor het binden van personeel. Het is essentieel om alle neuzen in de organisatie dezelfde kant op te krijgen. En te houden. Als iedereen in het team weet waar het merk voor staat, wordt het behalen van doelen ineens een stuk eenvoudiger. Vooral ook omdat je personeel aantrekt die hier óók voor staat.
Ik beantwoord graag al je vragen. Stuur me een mail, ik beantwoord 'm op werkdagen binnen 24 uur.