Ik werk samen met organisaties, bedrijven, merken, stichtingen, bureaus.
Van binnen zijn ze sexy en leuk. Van buiten... stoffig.
Zij huren mij in als merkstrateeg en/of –ontwerper om het stof eraf te blazen. Het vuur weer aan te zetten.
Bringing sexy back.
De klanten waar ik voor werk zijn divers. Het zijn mkb-bedrijven, start-ups, scale-ups, bureaus, agencies. Creatief of juist heel technisch. Sommigen cultureel, anderen commercieel...
Ze zijn leuk van binnen, maar grijs van buiten.
Ze worden depressief van hun eigen marketing (au).
Ze zijn het 184e in het dozijn.
Ze hebben nooit écht goed over hun eigen identiteit nagedacht...
Of er zijn veranderingen in koers waardoor er vragen over de identiteit zijn ontstaan.
Ze gaan (eigenlijk) liever links, waar iedereen rechts gaat.
Ze bewegen zich in een competitieve markt.
En hebben de ambitie om daar aan de top te komen (of te blijven). De nummer één in hun branche. Of markt. Of segment. Schap. Speelveld. Of hoe je 't ook noemt.
En dat vind ik tegek.
Want ik wil altijd aan de top. Beyoncé, Messi, je weet wel.
En iedereen is ergens, diep van binnen, geboren om te winnen—toch?
Dus laten we breken met conventies. Laten we knetteren. Schuren. Ontploffen... het liefst.
Het grijze bedrijfsleven mag wel wat meer kleur.
Nou.
Om bij die top te komen, beginnen we al–tijd met onderzoek en strategie. Als het strategisch fundament er is, volgt de visuele identiteit die jullie naar jullie doelen brengt.
Strategie klinkt saai en langdurig?
Wacht even.
Ja: ik werk vanuit strategie. Maar praktisch is my middle name. Ik vertaal strategie snel door naar de praktijk en ik doe niet aan blabla of concultancy-rapporten van 139 pagina's.
No worries.
't Zit als volgt in elkaar:
In deze fase draait alles om de vraag: waar gaan jullie spelen en hoe gaan we daar onderscheidend winnen?
Fase 1:
Onderzoek
Ik doe kwalitatief onderzoek naar jullie bedrijf en markt (doelgroep en concurrentie). De resultaten uit het onderzoek leveren een aantal vraagstukken op die we samen beantwoorden in één of meerdere korte, functionele workshops (met de nadruk op kort en functioneel: we hebben 't druk zat).
Fase 2:
Strategie
We maken strategische keuzes. We gaan links waar de rest rechts gaat. Ik geef jullie de woorden die jullie klanten snappen. We (her)definiëren wat nodig, en behouden wat relevant is. De basis voor sexy staat.
En dan?
Wat hebbie dan?
Aan het eind van de rit hebbie een onderscheidend strategisch fundament dat klaar is om op te bouwen en op terug te vallen. Niet alleen nu, ook in de toekomst.
We zijn klaar voor de visuele doorvertaling.
We gaan niet veranderen om het veranderen. Wat werkt, dat werkt. Maar we toetsen alles aan het strategisch fundament uit de eerste fase. En: wat is het probleem en hoe lossen we die op?
Fase 1:
Concept
Ik onderzoek verschillende visuele richtingen en presenteer je een of meerdere concepten. Die bespreken we, waarna we een definitieve richting kiezen en overgaan in de volgende fase.
Fase 2:
Definitief ontwerp
De gekozen visuele richting wordt verder uitgewerkt in een allesomvattende visuele identiteit. Hiermee veroorzaken we een aardbeving in grijs zakenland en krijgen je concurrenten 't zo benauwd dat ze aan 't zuurstof moeten.
(Deze fase is uit te breiden met website–ontwerp en begeleiding bij de lancering van de nieuwe identiteit.)
En dan?
Wat hebbie dan?
Ik lever een Brand Kit en een Brand Book op. De Brand Kit bevat alle elementen die ik heb ontworpen in alle bestandstypen die je nodig hebt. Logo, sublogo, kleuren, lettertypes, eventuele illustraties en iconen. Al je brand assets dus. In 't Brand Book tref je alle informatie die jij en/of je marketingteam nodig heeft om de identiteit op de juiste manier door te voeren en het merk lading te geven. Wat is de merkstrategie? Hoe zet je die brand assets in en hoe werken ze met elkaar samen? All you need op één plek.
Heb je nog vragen? Je bent niet de enige. Dus ik heb er —zo vooruitdenkend als ik ben— vast een aantal uitgewerkt.
Hier lees je de meest gestelde vragen ooit.
Andere vraag? Nu contact opnemen?
Bel me! 06 15 85 46 92
Mailen mag ook. hallo@lottehiemstra.nl