Of ik een logo voor jouw bedrijf of merk kan ontwerpen?
In theorie wel. In de praktijk weet ik niet of dit exact is wat je nodig hebt.
Kijk, misschien is je huidige logo verouderd. Of door je neef op de zolderkamer van de buurjongen in elkaar gezet. Of heb je 'm ooit zelf gemaakt. Dient 'ie je huidige bedrijf niet meer. Misschien ben je een start-up en heb je nog geen logo, en wie weet heb je ergens gelezen dat je logo het fundament is van je merk? Kan allemaal.
In ieder geval weet je dat het tijd is voor verandering. Want anders vraag je me niet of ik een logo voor je kan ontwerpen, right?
Waarschijnlijk ben je ervan overtuigd dat je de markt kunt veroveren met een mooi logo. Dat is een beetje een ouderwetse gedachte. En hoewel de titel van dit blog anders doet vermoeden, zal ik niet beweren dat een logo er echt he-le-maal niet toe doet. Maar als ik eerlijk ben, 'ie doet er echt niet zoveel toe, je logo.
Sowieso kun je beter geen logo hebben dan een slecht logo.
Sowieso kun je beter geen logo hebben dan een slecht logo. Een slecht logo brengt je merk schade toe. Geen logo doet dat in ieder geval niet.
Investeren in je merk is belangrijk. Dus beter investeer je góéd in je merk. Echt goed. Met een merkstrategie, gevolgd door een knettergoede visuele identiteit waar geen mens nog omheen kan. En ja, daarbij hoort dan ook een logo. Maar niet op de eerste plaats.
Ik leg je graag uit waarom ik mijn energie graag steek in het ontwikkelen van een algehele merkidentiteit, met een heldere, dynamische stijl die de toekomst dragen kan.
Leg de focus niet te veel op het ontwikkelen van het logo. Maak je merk liever hufterproof klaar voor de toekomst.
Waarom? Kom! We gaan even terug in de tijd.
We doen een stapje terug in de tijd, helemaal naar het jaar 1602, toen de VOC werd opgericht door meneer Johan van Oldenbarnevelt. De VOC, je weet wel, die handelsonderneming die monopolie had op de overzeese handel tussen Nederland en het gebied ten oosten van Kaap de Goede Hoop (Afrika) en ten westen van de Straat Magellaan (Zuid-Amerika). Een aantal handelsschepen voer over de grote oceanen naar Azië en zorgde ervoor dat Holland er specerij-technisch warmpjes bij zat.
De werkelijkheid was niet zo rooskleurig als ik hier schets, maar goed, de VOC dus. De VOC had iets heel bijzonders, want het is het eerste wereldwijde bedrijf dat we kennen met een logo. Vóór de VOC haar logo had, bestonden er ook al wel handelsmerken (en hiërogliefen bijvoorbeeld), maar niet eerder werd een logo wereldwijd bekend. Check 'm hieronder.
Vele jaren later kwam de industriële revolutie op gang. Rond 1750 al in Groot-Brittannië en na een behoorlijk beetje vertraging, volgde in de tweede helft van de 19e eeuw, ook de industrialisatie in Nederland. De ontwikkelingen die zich in hoog tempo opvolgden, zorgen voor bedrijven die groeien, massaproductie en grote fabrieken.
Bedrijven schieten als paddestoelen uit de grond.
De manier waarop bedrijven zich profileren, verandert.
En dat is niet zo gek, want er is ineens concurrentie. Bedrijven willen zich onderscheiden en drukken hun eigen stempel op de markt door gebruik te maken van een logo.
Na de industriële revolutie, ontwikkelt ook het ontwerpveld zich in hoog tempo. In de jaren ’50 verschijnen in de Verenigde Staten en Engeland de eerste huisstijlen. KLM volgde in ons kikkerlandje als het eerste Nederlandse bedrijf dat een huisstijl liet ontwerpen. In rap tempo lieten onder andere ook PAM, Albert Heijn en de Nederlandse Spoorwegen een huisstijl ontwikkelen.
Doel van de huisstijl? Een modern en gunstig beeld van het bedrijf scheppen.
Het creëren van een positief imago.
Hoe ik dit allemaal weet? Ik lette goed op tijdens de kunstgeschiedenislessen. En ik lees er veel over. Want nog steeds vind ik het rete interessant. En nu jij dit verhaal ook kent, kun ook jij concluderen dat je er met een logo alleen niet meer komt. Je redt het gewoon niet.
Ik ben inmiddels iets genuanceerder dan toen ik de titel van dit blog bedacht. Ja. Een logo is wel belangrijk. Maar de tijden zijn veranderd.
Alles en iedereen om je heen heeft een logo. De schoenmaker, de beginnende popband in de garageband op de hoek van de straat, de personal trainer van je buurvrouw.. Maar ook die grote meubelwinkel, die blauwe supermarktketen en dat fijne loungewear-merk.
En dat is logisch. Want ze zijn bedoeld om een merk te laten onthouden.
Ze zijn bedoeld om een merk te laten onthouden, maar alleen een logo is allang niet meer genoeg
Ervoor zorgen dat een merk wordt onthouden is in de kern altijd de belangrijkste taak van de ontwerper, maar dat hoeft niet per definitie met een logo.
Er zijn zelfs merken die hun logo compleet van uitingen hebben verwijderd. En veel bedrijven gebruiken 'kale' logo's: zwarte schreefloze letters op een witte achtergrond. Dit zorgt ervoor dat de aandacht uitgaat naar andere belangrijke en onderscheidende merkelementen. Tone of voice bijvoorbeeld.
En dat is waar het volgens mij om gaat. Opvallen. Het anders doen.
Het is geen 1950 meer. We leven nu in een andere wereld. Een digitale wereld! Je klanten komen niet meer alleen via papyrus met je merk in aanraking.
Je klanten bezoeken je site, zullen je merk ervaren via social media, misschien wel via een app, een boek, brochure, of in de vorm van video. Er zijn veel contactmomenten. Dat betekent dat dynamische identiteiten van groot belang zijn.
Bij al deze media dient jouw merk eenzelfde gevoel uit te stralen. Herkenbaar te zijn. En dat begint bij een stevig fundament en een heldere merkidentiteit. Die onderscheidend is. Met een holistisch ontwerpsysteem.
Met een dynamische identiteit maak je je merk klaar voor de toekomst
Een merk leeft. Beweegt. Mee, richting de toekomst.
Daar geloof ik in.
Schaalbaarheid. Groei.